top of page
חיפוש

לקראת חג הסיגד

שלום לך,

ביום רביעי, כ"ט בחשון תשע"ט, 7.11.2018 יצוין חג הסיגד.

חג הסיגד הוא מועד מרכזי בלוח השנה של יהודי אתיופיה. עוד על החג ניתן לקרוא בקישור ובעזרת פרטי המקור המוצגים באתר הספריה הלאומית ניתן לגוון את ההוראה ולעורר עניין בתלמידי הכיתה.

הספרות מאפשרת לנו ולתלמידים להרחיב את ידע העולם ולהכיר את עולמו של האחר. העיסוק בה מאפשר להעמיק את ההבנה לעולמו של האחר ולפתח אמפתיה לזולת ולכן מומלץ לכל מורה להקדיש זמן לציון יום זה, גם אם בכיתתה אין תלמידים יוצאי העדה.

בקישור תוכלו למצוא רשימה מוערת של יצירות ספרות העוסקות בקליטת עליה, ומכאן גם בקליטת יהודי אתיופיה. היום בחרתי להנגיש לכם מספר קישורים המציעים פעילות מובנית מסביב לחג הסיגד:

· הספר "ילדת הקשת בענן" מספר את סיפורה של מֶסְקֶרֶם, ילדה שנולדה בקצרין שברמת הגולן לאם עולה מאתיופיה ולאב עולה מארצות הברית. המעבר של משפחתה למרכז הארץ, בעקבות עבודתה של האם, חושף אותה להתמודדות עם עזיבת מקום אהוב והשתלבות בסביבה חדשה ובכיתה חדשה. במהלך העלילה מתמודדת מסקרם עם יחס הסביבה כלפי צבע עורה וכלפי המראה שלה. תוך כדי כך היא לומדת על מוצאה ומתוודעת לתרבות העדה האתיופית. ההיכרות עם תולדות משפחתה, הקשר החם עם סבתה, השיחות עם הוריה וההזדמנות שניתנה לה בבית הספר לשתף ולספר תורמים לגיבוש זהותה וליכולתה לחוש גאווה בעצמה ובקרובים לה. מומלץ לכיתות ג'-ד'. דגם הוראה לספר ילדת הקשת בענן:

· הצעה לפעילות מסביב ליצירה "שיר החסידה". קישור להצעה . מומלץ לכיתות ד'-ו'.

· ניתוח והצעה לפעילות מסביב ליצירה "המסע לארץ ישראל". מומלץ לכיתות ה'-ו'. קישור

· היום האחרון של פורים: רומן גרפי (קומיקס) המתאר את חבלי הקליטה בחברה החדשה. לספר נבנתה מצגת אינטראקטיבית להפעלה בכיתה במסגרת פרזנטציה בריבוע. קישור

ובנוסף:

מצרפת לעיונכם את רשימת ההשתלמויות הארציות המקוונות. הרשימה מגוונת ומעניינת ומאפשרת העמקת הידע הדיסציפלינארי בהוראת עברית במגוון תחומים.

אני מקווה שבימים הקרובים חבילות הספרים ישלחו לבית הספר. אעדכן בהמשך.

קראו בהנאה,

סיגל חסון

שמחת הקריאה בבית הספר היסודי

bottom of page