top of page
חיפוש

עידוד קריאה בחופשת הקיץ




הרבה נכתב ונאמר על עידוד קריאה וחשיבותה לאורך השנה, בסתיו, בחורף ובאביב, אולם...

מה קורה בקיץ?

הילדים יוצאים לחופשה ארוכה ונשאלת השאלה מה תהיה מקומה של הקריאה ומה תפקידינו כמחנכים?


במחקר (Compton-Lilly, 2016) מעניין שהתקיים בארה"ב נבחרו 20 תלמידים שסיימו כיתה א' להשתתף בתכנית "קריאת קיץ". התלמידים שנבחרו גילו קושי ניכר ברכישת הקריאה והגיעו ממשפחות מצוקה. בתכנית בדקו מראש את רמת הקריאה של הילדים, ביררו מהם תחומי העניין שלהם, ובהתאם לכך העניקו להם במתנה חמישה ספרים לקריאה בקיץ. התכנית לוותה בביקורי בית של המורה והחוקרים, בהם שוחחו על הספרים עם הילדים והוריהם.

המטרה הייתה לבחון מקרוב מה באמת קורה בתוך הבתים לאחר שנשלחים ספרי הקריאה לקיץ. הממצאים הראו:

  • הילדים גילו הבנה והצליחו להתמיד בקריאת ספרים שהתאימו לתחומי העניין שלהם או שהיו מוכרים להם ולהוריהם מהתרבות הפופולרית (סרטים וסדרות).

  • ספרים שלא עניינו את הילדים - נזנחו.

  • ההורים גילו מוטיבציה גבוהה לעזור לילדים, אך יחד עם זאת היה להם קושי לעזור להם בקריאה מאחר והם בעצמם היו חסרי מיומנות ואף חסרי בטחון בקריאה.

  • ההורים התייחסו לקריאת הילדים כפעילות של פענוח, כלומר שמו לב בעיקר לדיוק ולשטף ופחות לתוכן של הספרים.

  • הליווי של המורה את הקריאה בבית השפיע לטובה על המעורבות של הילדים בתכנית.


האם התכנית לקריאה בקיץ שיפרה את רמת הקריאה של הילדים?

מיד אחרי החופש לא נמצא שיפור ביכולת הקריאה, אולם היחס של הילדים כלפי קריאה הפך חיובי. במחצית כיתה ב' נמצא שיפור משמעותי ברמת הקריאה אצל כל הילדים שהשתתפו בתכנית.


Compton-Lilly, Catherine; Caloia, Rachel; Quast, Erin; McCann, Kelly.

"A Closer Look at a Summer Reading Program: Listening to Students and Parents", Reading Teacher, Jul2016, Vol. 70 Issue 1, p59-6.

 

דגשים לעידוד קריאה בזמן החופשה

הספר - לאפשר לבחור ספר הקרוב ללבם של הילדים ומתאים ליכולת הקריאה שלהם.

בית הספר - רצוי שהקריאה בחופשה תהיה מתוך בחירה חופשית ולא כחובה. כדאי לייצר ערוץ תקשורת בין בית הספר והמורה סביב הספר. לדוגמה: התכתבות עם הילדים במהלך הקיץ, קבוצת קשר בנושא ספרים והמלצות, או להתעניין לפני או אחרי החופשה בספרים שהילדים מתכננים לקרוא או קראו.

ההורים - לשתף אותם ואף לכוון כיצד לתמוך ולקחת חלק בחוויית הקריאה של הילדים. לדוגמה: לעודד לקריאה משותפת ולהקראה (לא רק בגיל הרך), לשלוח רשימה של שאלות המעוררות שיחה על הספר אותן הם יכולים להפנות לילדים בעקבות הקריאה ("שאלה לכל שבוע").

 


מאחלות חופשה נעימה לכל ההורים, המורים והילדים,

עם הרבה מנוחה וזמן לשמחת הקריאה!

מצוות האתר

bottom of page